aldrig okej att säga att man är bra

Det är en sak jag har tänkt på länge.. Varför får man aldrig säga till någon annan att man är riktigt jävla bra på något? Eller ge lite beröm till sig själv högt så andra kan höra. Varför blir jag helt paff om..(här är några tillexempel.)

Jag har ny tröja i skolan. En kompis kommer fram och berömmer den, och jag svarar.
- Tack! Jo jag gillar den också jättemycket.
Min kompis skulle nog bli lite chokad över att jag sa något så .. vad ska man säga? Något så positivt om något som handlade om  mig.

Eller tillexempel om vi hade haft prov. En kompis frågor hur det gick. Jag svarar:
- Det gick så himla bra! Tror jag kommer få MVG faktiskt.. Jag är faktiskt grym på kemi.
Min kompis hade i detta fall tänkt " men gud.."
Jag vet inte hur ni upplever det, men det känns som att lite för högt självförtroende och lite för mycket gott prat om sig själv gör att folk tycker man är konstig och att man skryter. Till en viss mängd borde det vara okej att hålla med sina kompisar när det berömmer en. Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: ida

klart man ska berömma sig själv! det är nog jätte bra . tror det kmr med åldern också :)

2008-09-19 @ 23:44:46
URL: http://idabergstrom.blogg.se/
Postat av: ida

vaa, nej dom har inte stängt ;o coffee house by george asså .. :)

2008-09-20 @ 00:03:03
URL: http://idabergstrom.blogg.se/
Postat av: jessicalindholm

jag håller med dig! det är bra att man berömmer sig själv. men många ser det dock som lit ego?

2008-09-20 @ 11:45:38
Postat av: Johanna

Jag håller helt med dig, Det är verkligen så. Om man frått bra på ett prov( för att ta ett exempel) så känner man ju sig nästan lite smått tvingad att säga... Fan nej,m det gick nog inte alls bra. för om man sägaer typ; jo jag vart skit nörjd, då blir reaktionerna något i stil med, men guud, du får ju alltid bra så varför bry sig ellet typ, men fan jävla ego. Det är nog en stor anledning till varför typ ALLA unga tjejer har så sjukt lågt självförtroende!

2008-09-20 @ 11:58:42
URL: http://allbyjohanna.blogg.se/
Postat av: moa,

jag håller med!

2008-09-20 @ 15:12:37
URL: http://sundelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0